Zeměpis v terénu a v Ostravě

Teprve na konci roku se nám podařilo alespoň částečně dohnat „covidové“ nedostatky v zeměpisném poznávání. V devátém ročníku je hlavním tématem Česká republika a její regiony a jak se říká – nejlepší poznání je zážitek. Proto jsme se rozhodli rovnou pro dvoudenní výjezd za hranice našeho kraje – do Ostravy. Díky čerpání finanční podpory z projektu „Kroky k podpoře III“ – Projektový den mimo školu se naše náklady smrskly na opravdové minimum a celá naše skupina čítala 26 dětí.

Jak umí naši deváťáci zacházet s teoretickými znalostmi, které měli možnost za 4 roky nasát jsme se mohli přesvědčit hned při jízdě vlakem – děti měly za úkol se seznámit se základními informacemi o Ostravě. Po příjezdu nás mile překvapil moderní a čistý vozový park místního dopravního podniku, který jsme využili pro cestu do Hornického muzea Landek. Zde nás čekala návštěva expozice báňského záchranářství a možnost sfárat původní těžní klecí do důlních chodeb pod Landekem. Kromě svérázného vypravěčského talentu místních průvodců – bývalých horníků – zaujal děti trenažér báňských záchranářů. Po procházce podél Odry a Ostravice jsme dorazili na ubytování v samém srdci Ostravy a v podvečer jsme vyjeli na vyhlídkovou věž Nové radnice. Zde bylo největším problémem určit světové strany a vybrat nejzajímavější dominanty z okolí jako byly třeba Beskydy s Lysou horou, nebo areál Dolní oblasti Vítkovice.

Po zaslouženém společenském večeru nás druhý den čekala procházka na haldu Ema. Tento druhý nejvyšší bod v katastru města Ostravy nás překvapil – nejen závěrečným stoupáním, ale i tím, jak je halda doslova žhavá – uvnitř totiž díky chemickým reakcím dosahuje vysokých teplot. Jak vysokých? To vám neprozradíme, doufáme, že připravený program se pro naše deváťáky stane tradicí a příští rok se na ni podíváme znovu.

Milena Jeřábková, Hana Gasparicsová