Tématický den
Tématický den- Matematika v pohybu, 2.12. 2008
Tématické dny se na naší škole pomalu stávají tradicí. Tentokrát ho připravily paní učitelky Bezdíčková a Cibulková, vyučující matematiky. Název pro tento tematický den byl hned z počátku zřejmý z názvu našeho vzdělávacího programu Škola v pohybu, proto název Matematika v pohybu. A pohybu v něm bylo skutečně hodně. Pro žáky 5. – 8. tříd bylo přichystáno sedm dílen, na kterých je provázeli žáci devátých tříd.
Před zahájením celé akce nejdříve třídní učitelé žáky své třídy rozdělili do čtyř družstev, neboť většina stanovišť byla koncipována jako skupinová práce.
Názvy jednotlivých stanovišť:
1. Albert Einstein
Žáci zde shlédli krátký animovaný film o Albertu Einsteinovi a
dozvěděli se mnoho zajímavostí o životě a práci tohoto významného
matematika a fyzika.
2. Cabri geometrie
V počítačové učebně si žáci vyzkoušeli práci v 3D počítačovém
programu, a mohli si tak z různých úhlů pohledů prohlédnout
několik těles.
3. Kouzla a matematika Magická koule uhádla každé číslo, které si děti myslely. Její komentář byl sice v němčině, ale s tím si žáci devátých tříd hravě poradili. Za triky s kartami by se nemusel stydět žádný kouzelník. Na dalším stanovišti uhodli věk každého a i u čtvrtého stolečku děvčata přišla na číslo, které si žáci mysleli.
4. Matematika je věda Žáci se seznámili s tím, jak se počítalo ve staré Číně, Egyptě či jak počítali Indiáni, ale také oprášili znalosti římských číslic a Morseovu abecedu. Nahlédli do nejrůznějších matematických soustav, které mají uplatnění především ve výpočetních technologiích, což zajímalo hlavně zkušené počítačové experty. Dále poznali historické číselné soustavy a seznámili se s významnými matematiky, jejichž teorie se učí na základních školách. Nezapomněli jsme ani na Bernarda Bolzana, po kterém je pojmenovaná ulice v Černovicích, o čemž se žáci mohli přesvědčit v knize Černovice 1304 – 2004.
5. Hrátky s krychlí Už jste někdy byli v 1 m3? Tak to byl jeden z úkolů této dílny. Zjistit, kolik žáků se právě do takové krychle vejde. Dále si žáci vytvořili 1dm, 1dm2, 1dm3 což znamená, že se v závěru propracovali až k modelu krychle, který si vytvořili z předem připravených špejlí a plastelíny. Na konec tohoto stanoviště nemohl chybět ani hlavolam ve tvaru krychle.
6. Logická matematika Sirky, kostky, doplňovačky, zebry a další především logické úlohy prověřily mozkové závity jednotlivých družstev.
7. Matematika hrou Že matematika není jen nudná věda, se mohli žáci přesvědčit v této dílně. Deváťáci pro ně připravili pexeso, domino, dřevěné tangramy, šifru a tajnou zprávu.
Velké poděkování patří žákům 9. tříd, kteří se na tématickém dni podíleli, všem učitelům a vedení školy.
Mgr. Lucie Bezdíčková
Mgr. Jarmila Cibulková